lørdag den 15. august 2015

Afg Sines og langs Algarve kysten.

Lørdag 8 august.
Sol og svag vind der stiger til ca 10 m/s. Vi tanker diesel 65 ltr samt tanker vand, for derefter at ligge for anker i inderhavnen ved Sines. La Tifre gør det samme. Hollænderne bliver i havnen. Vi har aftalt at gå videre mod syd søndag morgen.
Ankrer op kl. 1500.

Der er feststemning i byen og der spilles dejlig musik oppe på borgen. Vi ligger lige nedenfor og nyder aftenen med gratis underholdning, samt ingen havnepenge at betale.

Sines castle. Ankring lige neden for.

Aftenkoncert ved Sines Castle

Søndag 9 august.
Ankeret op kl 0650 og afgang Sines. Overskyet og ikke meget vind. Håber på noget mere lidt op af dagen. Kl. 1000 storsejl op, men stadig med hjælp af motoren.

Kl. 1445 runder vi Cabo de Saò Vicente, som er hjørnet vi skal rundt om for at gå ind mod Algarve kysten. Vi bliver fri for atlanterhavsdønningerne, og inden for de næste 25 sømil stiger lufttemperaturen ca 10 gr og vandets temperatur stiger til ca 20 grader. Det er på grund af ændrede strømforhold.

Delfin opvisning på vej mod Algarve.

Capo de Saò Vicente.

Cabo de Saò Vicente.

På grund af, at vinden var gået mere i øst kom der dønninger ind i den ankringsbugt, vi troede vi kunne ankre i, men den ville blive for urolig. La Tifre og vi fortsatte til Portimao, hvor man kan ankre inden for molerne.
Der lagde vi os for anker kl. 1750. Hollænderne gik ind til Lagos.

Distance 73 sm. Log 5895,9 sm. Motortimer 1071,6 timer.

Mandag-tirsdag og onsdag 10-11-12 august. Ligger for svaj ved Portimao.
Gummibåden ( dinghyen ) blev udstyret med påhængsmotoren og blev flittigt brugt de næste dage på ture ind til Portimao for se byen, handle, være sammen med La Tifre og hollænderne, der er gået ind til Portimao marina efter ankomst fra Lagos. Vi har købt en ekstra benzindunk til påhængsmotoren, da den sluger en del benzin. På den første tur havde jeg ikke fået benzindunken med ombord og vi løb selvfølgelig tør for benzin på vejen hjem fra byen. Så der måtte roes resten af vejen.

Dinghyen på plads.

Ankring ved Portimao.

Vask af fribord og vandlinien fra dinghyen.

Vi var ligeledes ved frisør begge to. Det kostede os den formidable sum af 18,5 euro ( ca 150,-dk ). Birgittes var endda inklusiv hårvask. Som det kan ses på ovenstående billede, er håret sommer klippet. Man må sige vi får mere for vores penge hernede. Ligeledes kan det mærkes når vi handler ind. Fødevaremomsen er 6 %, så det kan mærkes.
Havnepengene er noget dyrere her på Algarve kysten, samt vi er inde i højsæsonen, men det opvejes til dels med lavere leveomkostninger.
Vi fik ligeledes bestilt flybilletter hjem fra Malaga den 11. november med Norwegian air til den formidable sum af 1314,-dk for os begge to incl pladsreservation, 20 kg bagage hver, samt håndbagage a 10 kg.

Fik sagt pænt farvel til Lena og Jan fra La Tifre, som skulle have båden på land her i Portimao indtil næste forår. De arbejder stadig de stakler.

Torsdag 13 august.
Ankeret op og afgang fra Portimao kl. 0850 for at sejle videre øst over til Albufeira, Så snart vi kom ud af bugten kom vinden og vi havde en pragtfuld sejllads for sejl langs kysten hen mod Albufeira.
Ank kl. 1130 ved receptionen for indcheck og få anvist en plads.
Distance udmålt til knap 16 sm, men loggen havde sat sig fast, og kom først igang efter ca 5 sømils sejllads.

Distance målt 10,9 sm. Log 5906,8 sm. Motortimer 1074,3 timer.

Albufeira er et rigtig turistområde, men alligevel roligt om aftenen i forhold til Portimao, hvor der blev spillet vældig høj musik ( eller hvad de kalder det ) udendørs til kl. 0500 om morgenen. Hvordan de lokale beboere finder sig i dette spektakel må guderne vide. Det ville aldrig tolereres hjemme i Danmark.

Sejllads langs med Algarve kysten.

Indsejllingen ved Albufeira.

Marinaen bygget ind i ferieområdet.

Fredag-lørdag 14-15 august: Overliggerdage i Albufeira.
Lejlighederne rundt ved marinaen er privatejede, og det giver sig selv at det giver et roligere aftenliv.
Desuden er der roligt på broerne, da der kræves adgangskort for at komme til ponton broerne.

Skipper skuer udover indsejlingen.

I dag lørdag den 15 august er det 3 måneder siden vi forlod Nyborg. Tiden går faktisk rigtig hurtigt og vi får set en masse og oplever de forskellige steder på en anden måde, end hvis vi bare tog en charterrejse sydpå. På denne måde har vi tid til at fordybe os lidt mere de forskellige steder

Næste stop vil være nede ved Faro og Olhaò, hvor vi vil ligge for anker nogle dage igen.