tirsdag den 27. juni 2017

Sealoves videre sejllads i 2017

2  - 3 juni
Afsejlet fra Serifos op langs østkyst af øen og videre op til næste ø som hedder Kithnos. Der fandt vi en dejlig rolig ankerbugt. Fik Badet og slappet af.

Dejlig rolig ankerbugt på Kithnos. Morgenbadning og morgenmad i cockpittet

Blue. Dot en dansk 50 fods Beneteu som vi har mødt et par gange. Bl.a på Samos og nu her på
Serifos. De sejler med betalende gæster. De sejler rundt her i foråret og i løbet af sommeren tager de mod
Gibraltar / Kanariske øer for at deltage i ARC mod Caribien. Spændende project og hyggeligt par.

3 - 7 juni

Efter Kithnos sejler vi ud i Ægæiske hav igen og kommer til Nisos Syros. Ligger for anker ved Finikas. Bader og snorkler. Næste dag sejler vi ind i Finikas havn, får vand og strøm. Her var vi også sidste år.

Ankerbugt ved Finikas på Syros

Havnefyr skulle åbenbart males her 1 pinsedag? Arbejdet blev overvåget og fotograferet.
Alt sammen overvåget af 5 port police mænd. Man undrer sig over hvad der sker i Grækenland.

Afsejler til hovedbyen Ermoupolis. Får plads med anker ude og rumpen ind til bykajen, hvor tavernaerne har borde helt ud til kajkanten.

Fortøjret i Ermoupolis. 2 kaffe og adgangskoden til deres wifi, så havde vi gratis wifi ombord.

Ermoupolis er faktisk regerings by for øgruppen Kykladerne. Syros har et erhvervsliv som gør at
den ikke er så afhængig af turister, som mange af de andre øer.

Der kommer store færger ind hele tiden, så det er om at være sikker på at ens anker har
godt fat og man holder afstand indtil kajen.

Afsejler fra Ermoupolis og ankrer op i en dejlig bugt på sydsiden af Syros. Badning og snorkling.
Vores ankerspilbetjening er begyndt at drille når vi skal hive kæden hjem. Skiller ankerspilbetjening ad,  så kan vi aktivere ankerspillet direkte på microswitchen. Har pakket det ind i en plastikpose så det er nogenlunde vandtæt.

Ankerbugt på sydsiden af Syros.

Ankret på 12 meter og kan se ankerkæde og anker ligeså tydeligt da jeg var ude at snorkle.

Betjenings panel for ankerspillet. Opadknappen kan ikke aktivere microswitchen.

Må trykke direkte på microswitch for at hive kæden hjem. Har fået bestilt en ny som Karen og Edgar tager
med herned når de kommer og sejler med et stykke tid fra den 27 juni. Har pakket det hele ind i en plastikpose.

7 - 21 juni
Afsejlet om morgenen den 7 juni fra ankerbugt og sejlet de 25 sømil over til Serifos igen. Her har vi fået en god langskibsplads og har strøm og vand. Her bliver vi liggende indtil videre for at begrænse brugen af ankerspillet så meget som muligt.

Ligger godt fortøjret i kulingen

Normalt så rolige ankerbugt, viser tænder. Vi havde 2 døgn med kuling fra Nord

Der myldrer med charterbåde og de udættes for lidt af hvert. Her er en charterbåd bare gået langs kaj selvom
vind / bølger står lige ind på kajen?

Ja det blev til rigtig mange dage her på Serifos. Ligger gratis og med adgang til vand og strøm. Ja det er utroligt at det kan lade sig gøre. Tiden er gået med gåture, badning og diverse arbejder på båden. Så som totaloverhaling / adskillelse af agt toilet. Der sætter sig masser af kalk, urinsten etc i system og slanger. Men det er godt at man selv kan lave det.

Græsk fiskefartøj med flotte linier og kurver.

Den ene morgen havde fiskefartøjet sådan en krabat med ind. Tror det er en havaborre, men er
ikke sikker.

En fredag kom der pludselig et stort antal superyachts ind og fyldte havnen godt op.
Hørte bagefter at det var deltagere til et stort bryllup her på Serifos.

Onsdag 21 juni afg fra Serifos for at tage nord på til næste ø som hedder Kithnos. Her fandt vi en dejlig ankerbugt hvor vi lagde anker og kunne nyde en svømmetur og snorkling for at se hvordan ankeret har fået fat. Det ligger godt gravet ned. Men bunden er oversået med plastikaffald og skæmmer et ellers dejligt område. Der var masser af fisk og vandet dejligt klart.

Dejlig ankerbugt på østsiden af Kithnos. Senere kom en Italiensk båd og skulle absolut ankre
alt for tæt på os. Påpegede dette, hvorefter har hængte en masse fendere ud på hans sider?

22-23 juni
Næste morgen sejlede han hurtigt væk. Godt det samme da der pludselig kom noget vind fra modsatte retning som ville have endt med et sammenstød.

Dejligt morgensvømmetur og afferskning bagefter. Derefter dejlig morgenmad i cockpittet og så var vi klar til at sejle lidt længere op ad kysten for at gå ind i en havn ved den lille by Loutra også på Kythnos.

Dejlig havn hvor vi igen kom ind i inderhavn og lagde vores anker ud og ind med rumpen.

Lille hyggelig by og vældig fin havn

Området er ligeledes kendt for de varme kilder det vælter op ad undergrunden. Så der er lavet en thermalbadeanstalt som lover guld og evig helbredelse.
Ligeledes løber der en varm kilde ca. 40 grader ud i havneområdet hvor der er en strand.

Varm kilde der løber ud ved badestranden

Nu bliver det til ekstra varmt havvand

23 - 28 juni
Afsejlet fra Loutra på Kithnos og indtil Grækenlands fastland nærmere betegnet til Lavrio, hvor vi var heldige at få en god plads ligesom sidste gang vi var her i august sidste år. St. Hans aften blev fejret med en god bøf, ovnkartofler samt salat.

Der er rigtig blevet sommer i Grækenland nu ca 30 grader.

Vi ligger ved HDM's charterbådskaj. Der er godt nok travlt når charterbådene ankommer fredag. Skal klar-
gøres, rengøres udv / indv, eftergåes samt påfyldes diesel, gas og vand. Nye charterbesætninger ankommer lørdag og
de sejler så snart de har provianteret etc.
HDM havde en ny ankerkontroller jeg kunne købe, så det gjorde jeg selvom vores venner Karen og Edgar der ankommer her tirsdag 27 juni har en ny med også. Den havde jeg fået dem til at bestille på nettet.

Ny ankerspils kontroller

Så blev der også tid til en sommer klipning.