fredag den 29. juli 2016

Farvel Zakinthos samt Peloponnisos syd om

Mandag 18 juli. Sol og varme, men stadig masser af vind.

Vi kom ikke på borgen søndag aften på grund af at vi åbenbart havde fået træk ( for meger air condition ) dagen før da vi kørte i bil rundt på Zakinthos.
Vi fik handlet lidt og gik noget rundt i byen. Vincent foreslog så, at han ville lave spagetthi med muslinger samt en lille tunsteak til vores afskedsmiddag iaften. Vi fik købt et par flasker god vin og nogle rigtige gode kager til dessert. Vældig hyggelig aften. Julia og Vincenzo ( som han rigtig hedder ) har været et dejligt bekendtskab.

Julia, Birgitte og Vincenzo med det færdige resultat. Uhm det smagte godt.

Tirsdag 19 juli. Sol, varme og vinden har igen lagt sig
Afg kl. 0810 hvor både Courage og Sealove sejlede hver sin vej. Kedeligt farvel, men sådan er det engang imellem.
Vi sejlede over mod Grækenlands fastland nærmere betegnet Peloponnisos, som vi vil sejle syd om til Ægæiske hav. Man skal enten sydom eller også sejler man gennem Korinth kanalen. Den går vi igennem, når vi vender næsen hjemad igen.
Ank Katakolon kl. 1200. Fortøjning med anker ud foran og agterende ind mod kajen. Noget kedelig havn. Ikke ret meget gjort færdig. Den anløbes af store krydstogt skibe, hvis passagerer fragtes op til Olympia for at bese stedet, hvor de første olympiske dueller blev afholdt for over 1000 år siden.

Krydstogtskibe i havnen. Ialt 4 denne dag

Flere krydstogtskibe.

Ellers er byen ikke noget at skrive hjem om. Alt er anlagt for krydstogtgæsterne, så vi benyttede lejligheden til at vaske båd, tøj og alm rengøring. Vand, strøm var inkluderet i de 15 euro vi måtte betale for en nat. Det er ok.

Vask og tørring af tøj

Onsdag 20 juli. Ja igen sol og varme
Afg kl. 0700 og sydover ned til Pilos og Ormus Navarinou. Ormus Navarinou er en stor beskyttet bugt, som har været meget benyttet af diverse flådestyrker gennem tiderne.
Vi ankrede op i nordlige ende af bugten kl. 1515. Vi måtte ankre om 1 gang da det ikke holdt. Vi ankrede på 18 meter vand, så man kunne ikke rigtig se bundforholdene. Vanddybden aftager hurtigt så derfor ankring på den dybde. Der skal være plads til at svaje rundt. I løbet af natten vendte vinden også så vi lå ind mod stranden, men ingen problem.

Nordenden af Ormos Navarinou

Tidligere indsejlingsmulighed, men sandet til nu.

Torsdag 21 juli. Sol, varme

Sejler ind til Pilos. Får en langskibs plads i den alm havn ( gratis ). Beser byen som er vældig spændende og har en spændende borg som vi også ser.
Handlet ind bl.a noget grønt solafskærmning som tillader at luften passerer. Det er nu blevet så varmt at der må mere skygge til. Nede i båden er der nu 30 gr og vandet er næsten det samme. Så der er ingen problemer med at holde varmen både nat og dag.

Sealove langs den kommunale kaj. Gratis og ingen faciliteter

Græsk taverna når det ser bedst ud.

Der var også en forfalden marina. Ingen styring og et syndigt rod. Der er rigeligt at tage fat på i Grækenland

Udsigt fra borgområdet. Borgen blev også brugt under 2 verdenskrig

Borgens indergård

Utroligt stort borgområde, som har været midtpunkt for mange forskellige tropper op gennem tiderne. Der var diverse udstillinger på området hvor man bl.a kunne se effekter af hvad de havde fundet på havbunden ved byer som var sunket i havet med tiden.

Fredag 22 juli
Afgang Pilos kl. 0715 for at bevæge os rundt om den første af de 3 fingre som Peloponnesos har her syd om.
Ankomst Kalamata kl. 1400
Distance 36,8 sm. Log 7828,9 sm. Motortimer 1386,8 timer.

Undervejs passerer vi et andet stort Veneziansk fæstningsområde nede ved byen Methoni. Alleryderst er der så blevet bygget et stort Tyrkisk tårn.
På udstillingen oppe på borgen ved Pilos var der netop udstillet en masse effekter som man har bjærget fra dette sted. Selve byen ligger under vandet.

Her rundes Methoni

Kalamata byen samt regionen er kendt for deres store produktion af kalamata oliven. Selve havneområdet lignede noget værre rod og forfald.
Vi fortøjrede i marinaen. Fik både vand og strøm til den formidable sum af 37,8 euro / døgn

Lørdag 23 juli.
Besluttede at tage 1 dag mere her og gå en tur op i den gamle bykerne. Der var rigtigt pænt og vi nåede også at bese det store lørdags marked.

Markedsdag i Kalamata. Vi fik handlet lidt ind der.

Ligeledes var også en park med gamle udrangede lokomotiver og togvogne.

Flot gammelt damplokomotiv med tilhørende vogne

Hjælpe / arbejdstog

Søndag 24 juli. Sol og varme
Afgang kl. 0845 og sejler et stykke ned af kysten til en bugt hvor vi enten kan ankre eller komme lidt i læ ved en lille mole. Det lykkedes at komme ind til molen og fortøjre med agterenden op til molen og ankeret sat godt fast i bunden forefter.
Ank Port Limeni kl. 1245 ( gratis )
Distance 24,6 sm. Log 7853,5 sm. Motortimer 1390,4 timer.

Her var dejligt og vi kunne bade og nyde det. Iløbet af aftenen og natten døde vinden helt og der begyndte at komme dønning ind så vi rullede lidt.
Fik desværre ikke taget nogle billeder.

Mandag 25 juli. Sol og varme
Afgang 0845 og vi sejler syd om finger no. 2 for at ankre op i Porto Kayio på den anden side af sydspidsen.
Ankomst kl. 1300 og ankrer op. Der måtte 2 forsøg til før det sad fast.
Distance 26,3 sm. Log 7879,8 sm. Motortimer 1394,9 timer.

Gummibåden i vandet og en tur ind til den lille by hvor der lå et par tavernaer. De har deres egen broer og man kan lægge til med gummibåden. Vi havde også affald med iland. Gik lidt rundt og spiste aftensmad på tavernaen før vi sejlede ud til båden igen.

Udsigt ud over ankerbugt fra tavernaen.

Blæksprutter hængt til tørre

Dejlig aften

Kromutter og Birgitte

Tirsdag 26 juli. Sol og varme

Afgang kl. 1000 efter morgenbadning i det klareste vand. Vi sejler tværs over bugten til Nisos Elafonisos som er en ø lige før man runder den 3 finger af Peloponnisos.
Ankret op kl. 1445 i det fineste vand og på sandbund
Distance 24,1 sm. Log 7903,9 sm. Motortimer 1398,3 timer.

Bader og bader og daser

Ankerbugt

Pragtfuld vand

Vinden forsvandt helt i løbet af natten og kun lidt dønning fra storskibsruten der løber forbi lidt længere ude, forstyrrede nattesøvnen.

Onsdag 27 juli. Sol og varme

Afg kl. 0945 efter et dejligt morgenbad. Runder Akra Malea's kl. 1045 og vi er nu rundt om den 3 finger og inde i det vand der kaldes Ægæiske hav.
Da vi nærmer os Akra Male'as øger vinden til stærk blæst og lige imod os. Det punkt er også nævnt i pilotbøgerne som et punkt hvor der virkelig kan blæse.

Akra Male'as rager 580 meter op. Bagved den var der pludseligt megen vind.

Vi sejler videre op til en havn der hedder Monemvassia hvor der ligger en ø udfor der ligner Gibraltar.

Ankomst kl. 1345 og ligger langs kaj. Havne penge 6,7 euro / døgn.

Distance 29,3 sm. Log 7933,1 sm. Motortimer 1403,4 timer. Skal da vist snart have skiftet olie og oliefilter med alle de motortimer der løber på.

Her er fantastisk hyggeligt og bliver her et par dage. Nu er vi næsten oppe i det område ( Saroniske øer ) hvor vi var med Bavariaklubben i 2008 og sejlede rundt 1 uge. Lidt sjovt at man nu er kommet herned med egen båd. I havnen er der skildpadder som underholder lidt engang imellem.

Ligner meget Gibraltar klippen, bare meget mindre

Monemvassia gemmer sig i baggrunden.

Torsdag- fredag 28 - 29 juli. Sol og varme

Der kom en tankbil kørende og tilbød dieselolie. Fik købt 70 ltr. Så har vi fyldt tank når vi sejler ud mod øerne, hvor det er væsentligt dyrere.
Frem med cyklerne og cykler over til " lille Gibraltar " for at bese den gamle bydel. Det var rigtigt flot og EU pengene er givet godt ud.

Man kan kun gå derinde

En tegning af nedre by og øvre by

Smalle og stejle gyder

Kig ud over lidt af byen

Kig op til øvre by. Der var simpelhen for varmt. Byen ligger på sydsiden og solen lige på

Velrestaureret bydel der trækker rigtig mange turister til

Flot udsigt ud over byen

Flot kaktus

Efter besøg i gamle bydel. Lidt koldt til ganen og noget Wifi før tilbage til båden

Torsdag aften var ude at spise på en restaurant. Menuen stod på stegte doradoer. De smagte rigtigt godt

Stegt Dorado

Fredagen blev brugt til at få ordnet diverse ting så som. Tøjvask, rengøring nede om læ,fået vores solsejl ordnet så det virker bedre. Indkøbt ekstra vandslange så vi kunne få fyldt vand på. Får helt sikkert brug for den ekstra slange flere gange undervejs. Indkøb af lidt madvarer og frugt til de næste på dage hvor vi vil bevæge os længere op ad kysten op mod Piræus / Athen. Dette springes dog over da temperaturer nu nærmer sig 35 gr og så skal vi ikke være i en storby samt tilhørende marina.

Sealove med grønt solafskærmning

Vi ligger langskibs på yderkajen. Fin plads