søndag den 3. juli 2016

Videre langs Sicilien, Lipari, Vulcano, Messina Strædet, runding af Italien, anduvning Grækenland

Fredag 24 juni
Afgang fra Capo Sant Vito kl. 0630. Overskyet og lidt regn. Opklaring og solen kommer frem og igen meget varmt og lummert.
Ifølgeskab med Italienske båd " Courage ". Skipper Vincent og hans kone Julia vil vise os noget af de Lipariske øer ( Lipari og Vulcano ) på vejen over mod Messinastrædet og rundt om Italiens fod før vi stikker tværs over Ioniske hav til Kefalonien Grækenland. Hollænderne vælger at gå forbi Palermo for at købe pilotbøger, søkort over Grækenland. De er heller ikke meget for at ankre og se mulighederne. Så må de betale sig fra det i havnepenge.

 
Passage af Cefalo på vej hen mod havnen hvor vi kan ankre


Ankomst Cefalo havn kl. 1630 hvor vi kastede anker ved siden af " Courage "

Distance 61,6 nm. Log 7262,3 nm. Motortimer ialt 1280,2 timer.
På med badetøj og hoppede ud i 27 gr varmt vand på 8 meters dybde. Dejligt med en dukkert og afferskning bagefter.


 
Ankring inde i den åbne havn

 
Vores Italienske vens båd " Courage " flot båd

 
Fantastisk aften for anker.

Lørdag 25 juni. Sol fra morgenstund. Kun lette skyer som hurtigt vil blive brændt af. 

 
Dejlig morgen sol der er ved at stige op

 
Selve byen Cefalo ligger bag forbjerget.

Afgang kl. 0715 fra ankerplads. Prøver med noget sejlføring, men vinden falder hurtigt da vi kommer væk fra land, så motoren må igen holde for.
Sejler videre over mod den Lipariske øgruppe også kaldet " Isole Eolie". Hele denne øgruppe som ligeledes inkluderer den mere kendte Stromboli ligger nord for Sicilien. I denne øgruppe er Stromboli den mest kendte og stadig aktiv. Vi sejlede mellem den mindre kendte Vulcano ( som også stadigvæk er lidt aktiv ) og Lipari som er den største af øerne i denne gruppe.
 
Øen Vulcano som stadig har en aktiv vulcan samt varme svovl kilder der bobler og lugter ad H- til.


 Vi anker op på det skønneste vand lidt nord for byen på Lipari kl. 1600. Der bades og bades og afslapning. Derefter sejler vi ind til havnen ved Lipari og kaster anker for natten vi 2 både kl. 1900. Dinghyen gøres klar og vi sejler ind til havnen og fortøjrer dinghyen. Byen skal beses de næste timer og vi vil ligeledes spise aftensmad iland. 
Distance 55,8 sm. Log 7318,2 sm. Motortimer ialt 1289,9 timer.

 
Markedsplads i Lipari

 
Selve havneområdet, hvor færger myldrer frem og tilbage i dagtimerne.

 
Kig ud over byen oppe fra borgen / kirken

 
Her ligger Sealove for anker neden for borgen

Rigtig hyggelig by og vi fik set en del af borg området samt byen. Masser af liv og mange mennesker ude, men det var jo også lørdag aften. Vi fik dejlig mad og hyggede os. Det blev mørkt før vi skulle ud til båden igen. Godt at ankerlys var blevet tændt før vi sejlede iland. Ligeledes har jeg montede en LED projektør i targabøjlen som lyser hele agterenden op, så det var nemt at komme tilbage til båden og ombord.

Søndag 26 juni. Solen skinner og svage vinde. Vincent fra italienske båd foreslår vi tager ned på sydsiden af øen Vulcano hvor der er et par gode ankersteder hvor vi kan ligge os og slappe af samt tilbringe natten.
Afgang Lipari kl. 0945 og sejllads ned forbi Vulcano til ankervig.
Det er simpelhen lykken at finde sådanne dejlige mennesker som gerne vil vise os fremmede mennesker lidt af deres land og natur, så det tager vi imod med kyshånd.
 
Ankring på sydsiden af øen Vulcano

Kastet anker kl. 1100. Distance 5,7 sm. Log 7323,9 sm. Motortimer ialt 1291,6 timer.

Som man kan se var der en del andre både der også havde den samme tanke på sådan en dejlig søndag. Der kom hele tiden nye til, som så masser sig ind imellem vi der ligger der først. Der kom også en stor katamaran som skulle mase sig ind alt for tæt på os. Det opdagede han så også selv efter at han havde kastet sit anker. Så han begyndte at hive sit anker ind, med det resultat at han også fiskede vores anker og trak vores anker med båd og det hele med ud til havs. Godt vi var ombord. Han fik vores anker fri af hans eget så vi kunne køre vores kæde samt anker ind igen. Skipperen var meget brødebetynget og undskyldte mange gange. Der skete ikke noget. Vi fik ankret op igen. Katamaranen hed iøvrigt " caos " så det passede godt til ham.

Mandag 27 juni. Sol og svag vind
Afgang kl. 0630 og på vej ned mod Messinastrædet som skiller Italien og Sicilien ad. Vi skulle være nede i Reggio Calabria senest kl. 1300 da " Courage " fik flere gæster ombord der.
Undervejs kunne vi se Stromboli på 25 sm afstand på bb side og på stb side kunne vi se Etna stikke op over skyerne. Nede i Messinastrædet fisker man efter sværdfisk på en helt speciel måde. Det foregår med at navigatør og udkik sidder oppe i et højt gittertårn og manøvrerer og spejder efter sværdfisk i overfladen. Bådene er ligeledes forsynet med en lang landgangsbro forude hvor der står en mand med harpun og er klar til at harpunere. Det ser helt vildt ud.
 
Der jages sværdfisk i Messinastrædet

Ankomst Reggio Calabria kl. 1300
Distance 38,2 sm. Log 7362,1 sm. Motortimer ialt 1298,1 timer.
Vi fik handlet ind og beså lidt af byen. Den er totalt genopbygget efter den store jordskælv i 1953. Selve byen er ikke hver at skrive om. Forfalden, beskidt overalt. Ingen vedligeholdese af parker etc etc. Flyder med affald og plastik overalt. Men vi fandt et stort supermarked og fik handlet ind.

Tirsdag 28 juni
Afg Reggio Calabria kl. 0745 
Fortsætter ned gennem Messinastrædet og rundt om Italiens tå op langs kysten til Iona Rocella.
Ank kl. 1700 og fortøjrer efter først at gå på grund i indsejlingen og måtte trækkes fri af havnens båd. Indsejlingen var uddybet og havde kontakt med havnen som gav anvisning om hvor man skulle holde sig i indsejlingen. Forstår ikke at de ikke ligger bøjer ud så man kan følge dem ind. Dem kan havnen så flytte efterhånden som indsejlingen begynder at sande til. Fik ligeledes fyldt 127 ltr diesel på, så vi er klar til at krydse Ioniske hav næste morgen.
Distance 58,4 sm. Log 7420,5 sm. Motortimer ialt 1306,0 timer.

For at gøre dagen rigtigt træls må jeg lige tilføje at mit tunfiskeri også gik i vasken. Det skete det at nede i Messinastrædet havde vi kun sat genuaen ( forsejlet ) og jeg havde sat fiskeriet igang. Da vi kom ned til Italiens tå og begyndte at følge med rundt, fik vi mere halvvind. Derfor ville vi nu også have  storsejlet ud. Det kræver at båden vendes rundt og op i vinden. Det gjorde vi også pænt og sejlede fint derud af igen. Havde bare lige glemt at fiskelinen var ude, med det resultat at linen var helt viklet ind i vindmøllen som gik istå. Måtte skære linen over og lade line og agn gå sin gang. Så alt i alt en skidt dag, men vejret er fint.
 
Gummibåden på fordæk når vi sejler lange stræk. Fået lavet overtræk til den,mens vi lå i Almerimar. Solen er hård ved gummibådende hernede.

 
På vej langs kysten

Onsdag 29 juni. Sol og svag til let vind fra N- lig retning.
Afg Iona Rocella kl. 0650 sammen med Courage begiver vi os afsted mod Grækenland nærmere bested mod Kefalonien, som er den største ø i Ioniske øgruppe. Den mest kendte er nok Korfu, som ligger noget nordligere.
Der er ikke så meget vind, så motoren må hjælpe til med reducerede omdr. Til gengæld er dønningerne rigelig store, så vi bliver rullet godt og grundigt.
Det bliver til rugbrødsmadder både frokost og aften da det ikke er til at lave varm mad, siger Birgitte.
Fin stjernehimmel og månen titter frem kl. 0200 og hjælper med at lyse lidt op i natten. Ikke megen traffik på havet.
 
Det Græske gæsteflag er sat

 
Kefalonien forude

Torsdag 30 juni. Solen står op Ca 0500 og vinden er frisket lidt så der sejles for sejl resten af vejen. Dønninger er stadig rimelig store, men efterhånden som vi nærmer os Kefalonia ligger de sig.
Kl. 1200  ( tiden ligeledes sat en time frem for Græsk tid ) fortøjrer vi i hovedbyen Argostoli på Kefalonia. Det foregår med at man ligger sit hovedanker tilpas stykke fra kajen og bakker ind med båden og fortøjrer med agterenden ind mod kajen.
Distance 187 sm. Log 7607,5 sm. Motortimer ialt 1334,3 timer. Sejlet 29 timer

 
Fortøjet ind mod kajen og ankeret foran holder båden klar af kajen.
 
Ankeret holder båden fra kajen

Vi får checket ind her i Argostoli. Byen er en " port of entry ", og vi skulle normalt købe en transit logbog. Den var de løbet tør for og ingen viste hvornår de får nye tilsendt. Så vi får et officielt stykke papir på at vi er checket ind og det er jo ikke vores skyld at transit bogen ikke er tilrådighed. Så vi nøjes med de 15 euro det stykke papir koster og dertil havnepenge på ca 8 euro / dag. Det er noget af en reduktion iforhold til priserne i Spanien og Italien. Og i Juli- august - september går de helt amok i Spanien, Frankrig og Italien. Kigger lidt på byen, men vi er flade efter den lange sejltur, så det bliver afslapning resten af dagen.

 
Ligger lige op til byen. Her ser rigtig rart ud. Pæn og rent ser det ud. Især i forhold til Italien.

Vil slutte her for denne gang

Med sejler hilsen
Birgitte og Leo
S/Y Sealove



Ingen kommentarer:

Send en kommentar