mandag den 29. januar 2018

Sealoves videre sejllads i 2017


23 - 25 august

Afsked med Atie og Jan som vil sejle sydpå ned langs fastland. Vi vil sejle over til Nidri bugten på øen Lefkada hvor ligger nogle marineudstyrs forretninger. Skal have købt ny batteriafbryder, samt se noget af Lefkada og byen Lefkas.
Ankomst til Transial Bay ud for Nidri by. Der ligger masser af ankerliggere her. Bugten er meget beskyttende at ligge i og meget populær.
Sejler ind med gummibåden og slenter rundt i Nidri. Byen er bare helt fyldt med turister og restauranter alt hvad dertil hører. Får handlet lidt og jeg finder en ny og kraftigere batteriafbryder. Meget veludstyret marineudstyrsforretning. Tilbage til båden og der falder ro over ankerpladsen og dejlig aften.
Fik undersøgt med bustider til hovedbyen Lefkas som vi vil besøge dagen efter.

Nidri bugt med kig ind over Nidri by


Med bus indtil Lefkas. Fin tur langs kysten og blev sat af ved havnen som ligger lige ved bymidten. Slentrde rundt i byen og fik set hvor vi kunne ligger når vi lidt senere skulle passere Lefkas på vej op mod Preveza. Fik købt “ data hos Wind “ så vi kan følge med i verdenssituationen. Wifi er for det meste ret dårligt og dyrt når man skal købe kaffe,øl eller is for at få koden til deres wifi.

Kig fra kajen i Lefkas op mod broen over Lefkas kanalen. Den åbner 1 gang i timen og vi skal passere den på vores vej mod Preveza.

Tilbage med bus og gummibåden lå fint hvor vi havde fået lov at ligge den. Så ombord igen.

Næste dag sejler vi op til vores dejlige ankerbugt igen for at det nyde det dejlige vand og vejr. Nede i Nidri bugten var vandet ulækkert.

Oppe i vores ankerbugt igen med krystalklart vand og ca 30 grader

Ankerbugt med masser af fisk. Lige som at dykke i et akvarie.


25 - 26 august

Sejler ned til øen Meganisi ( Port Spiglia ). Havde fået denne anbefalet af hollænderne. Fik telefon no for at reservere plads før ankomst. Fik den sidste plads ved kajen. Stedet er normalt fyldt med charterbåde som benytter deres sidste aften til at besøge dette sted, da det er tæt på havnene hvor charterbådende udlejes fra. Vi kunne få lov til at ligge 1 dag da alt var optaget næste dag. Restauranterne vil hellere have 1 charterbåd med 8 - 10 mand i, end en privat båd med 2 i. Fik vand og el gratis når vi spiste i restauranten om aftenen. Det gjorde vi selvfølgelig.

Ligger godt i mooringline her i Port Spiglia

Gået en god lang tur op ad veje,stier op til selve byen der ligger højt oppe over havnen. Rigtigt flot og hyggelig by med fantastisk udsigt.

Vue ned over havnen i P Spiglia

Fine stræder og udsigt oppe i byen



Fin udsigt oppe fra byen


Fik et udmærket aftensmåltid på restauranten om aftenen. Fik bl. a grillet blæksprutte uhm

Som sagt vi fik landstrøm og det var godt at få batterierne ladet op. Men der bredte sig en duft af svovlbrinte ( lige som rådne æg ) ude fra forkahytten næste morgen. Var godt klar over hvad problemet kunne være. Så op med hynder etc for at komme ned til bovpropelbatteri som er monteret tæt ved bovpropellen. Det var meget varmt og lugtede fælt. Fik det afmonteret og sammet plus / minus kabler uden om batteri så bovpropel kan køre igen. Så vi må en tur til Nidri igen og købe et nyt batteri

27 - 30 august

Efter afg Nidri og montering af nyt batteri ( samt afleveret det gamle ødelagte batteri ved forretningen ) sejler vi op til den dejlige ankerbugt for at nyde de sidste dage med svømning, snorkling i det dejlige før vi begiver os op igennem Lefkas kanalen ( med et kort ophold i Lefkas j før vi sejler op til Preveza bykaj for at starte afmontering og vinter klargøring før optagning af båden hos Aktio Marina.

Ligger i vores dejlige ankerbugt

På vej op gennem Lefkas kanalen

Vi ligger for anker uden for Lefkas by. Der var fyldt op ved bykajen så vi tog gummibåden ind for at handle lidt og gå en tur. Tilbage til båden og dejlig aften ombord

31 august til 19 september

Op med ankeret tidlig morgen og sejllads opad Lefkas kanalen for at nå bro åbningen kl. 0800. Der havde samlet sig en del både der også skulle gennem.




På vej opad kanalen mod broen. Det er en flydebro som bliver sejlet indtil siden, så man kan passere begge veje fra nord / syd og vise versa. Det gik nemt og uden problemer. Men måtte dog koncentrere mig om sejllads og fik ikke taget flere billeder end disse

På vej op mod broen




Kommet gennem broen op på vej ud i Ioniske hav på vej op mod indsejlingen til Preveza

På vej ind ad indsejlingen med Aktio halvøen til styrbord ( hvor de 3 værfter ligger og Preveza by ligger til bagbord. Vi vil gå ind til bykajen og begynde afrigning af båden



Ligger ved bykajen med udsigt over til værfterne

Som man kan se er der ikke langt over til optagning hos Aktio marine. Har aftalt optagning den 15 september.

Status. Sejlet sømil i 2017: 1222 sømil. Motortimer i 2017: 217 timer. 

Der ligger mange både ved bykajen og rigger af før de skal på land. 

Her ligger vi. Der er meget varmt og godt vi har soltag på 

Adskillelse af motor for at komme til varmeveksler. Fint man kan stå udendørs og fixe det

Varmeveksleren er godt snavset til. Får renset alle rørene og skyllet godt igennem. Genmonteret alt sammen og monteret ferskvandstermostat igen. Startet motor og kørt den varm. Alt fungerer igen. Påfyldt korrekt kølervædske og kontrolleret det hele.


Ligger op mod et stille strøg uden biler så der er meget roligt om natten

Får vasket, tørret og nedtaget og lagt alle 3 sejl sammen. Gummibåd vasket, tørret og pakket sammen. Alt tovværk afmonteret, vasket, tørret og lagr væk. Alle blokke og andre dele som kan friste svage sjæle afmonteret og gemt væk i båden. Rengøring, polering af dæk og cockpit. Rengøring, sortering og pakning af de ting vi skal have med hjem. 
Samtidig går vi ture og ser meget af byen både ondt og godt. Fik besøg af Leni og Erik fra båden “ Andrea “ samt af Verli fra “ Incognito “ Dem kender vi tilbage fra vores eskadreture i 2013 / 2014. De er også sejlet til varmere himmelstrøg.

Optagning 15 september gik fint med hydraulikvogn ( ligesom ude på Leros ) højtryksspulet og hen i et stabilt bådstativ hvor den forhåbentlig står stabilt indtil vi kommer ned igen i april 2018.

Løft ud af vandet og over på en hydrauliks vogn. Ser rigtig fin ud i bunden og efter en højtryksspuling hen i bådstativ

På vej i stativ

Fin udsigt fra båden over mod Preveza

Båden står fint her. Men der er fyldt med myg især morgen og aften. Så godt med myggebalsam på

Får renset propel. Vasket sider ned og påført voks for at beskytte glasfiberen. Får alt det sidste afmontering klaret: sprayhood,soltag etc. Disconnecting af store solceller, så batteriladning kun foregår vha lille solcelle på ruffet. Alt vasket ned under dæk. Køleskabe og alle stuverum vasket af og tørret. Fået pakket det sidste og fået vinterpressing monteret og sagt farvel til hende.
Taxa ud til Aktio lufthavn den 19 september tidlig om morgenen og med fly hjemad med mellemlanding i Amsterdam

Pænt farvel til båden og tak for 2017

Lidt morgensol

Sidder og venter på take off

Det var alt for denne gang og sidste afsnit fra 2017. 
Vender tilbage når vi starter ud fra Preveza i 2018

Med sejler hilsen fra 
S/Y Sealove


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar