fredag den 22. maj 2015

Marstal - Cuxhaven

Lørdag-søndag 16-17 maj Marstal.
Der blev kedeligt vejr med regn, blæst samt køligt forårsvejr. Disse dage blev godt udnyttet til at få de sidste ting på plads, samt få vores blog op at køre igen. Ligeledes kunne vi indkøbe nogle ting, vi ikke lige fik med, da vi pakkede båden:-)

Loggens viste ved afg Nyborg 4028,0 sømil. Motortimer 858,0 timer. Sæson 2015 start.
Sejlet distance ank Marstal 34,0 sm. Totalt sejlet 4062,0 sm. Motortimer 4,7 time

Fødselsdags middag i Marstal. Med Amarone vin samt en super bøf.

Mandag 18 maj.
Afg Marstal kl. 0915. Rimeligt vejr, men kold vind lige imod, så der er brug for det varme sejlertøj, motoren måtte igen holde for. Ank til Kiel Holtenau sluse kl. 1430. Ventetid for at sluse ind sammen med tre fragtskibe. Pris for at besejle Kieler kanalen er 18 EU for os. Vi var udsluset kl. 1545 og fortsatte mod Rendsborg, hvor vi ankrede op kl. 1830 over for lystbådehavnen. Vi ville først gå ind til lystbådehavnen næste dag, hvor vi ventede besøg af min søster og svoger. Efter indslusning på Kieler kanalen blev der bare regnvejr, det stod ned i stænger og vi blev godt gennemblødte.

Betaling af kanal afgift i Holtenau sluse.

Nedstigning til Sealove igen.

Distance sejlet 56,4 sm. Log samlet 4118,4 sm. Motortimer 10,3 timer.

Tirsdag 19 maj.
Ankeret op og fortøjret i lystbådehavnen, hvor vi fik en balle af den kvindelige havnefoged som påpegede at vi ikke måtte ankre op inden for " hafengebiet ". Nå intet skidt uden at det er godt for noget. Ved ankringen opdagede jeg, at vores 4 stk forbrugsbatterier ikke kunne holde strøm på trods af at motoren havde kørt hele dagen.
Fik fat i et elektrofirma, som dukkede op ved middagstid og kunne konstatere at batterierne var færdige og skulle skiftes. Nye batterier blev bestilt, med forventet ankomst onsdag eller torsdag. Ligeledes kontrollerede vi, at motorens generator, landstrømsladeren samt de nye solceller + vindmøllen ladede som de skulle.

Onsdag 20 maj.
Nye batterier blev monteret og testet alt ok, så nu skulle vi kunne holde strøm ombord.
Så de pengegaver vi fik til vores fødselsdage fik ben at gå på. Bådcyklerne må holde for lidt endnu :-)

Torsdag 21 maj.
Afg Rendsburg kl. 1130 og sejllads ud mod Brunsbuttel hvor vi var heldige at sejle direkte ind i Alte Schleuse kl. 1715 og kunne sluse ud på Elbe kl. 1730. Båden løftet 1,5 meter da tidspunkt var afpasset med højvande og dermed efterfølgende medstrøm ud mod Cuxhaven. Ankomst kl. 2015 incl tankning af 66,5 liter diesel inden vi fik en god plads. Overraskende mange bemandede både i havnen. Sen aftensmad som bestod af en en dåse forloren skildpade.
Distance 53,6 sm. Samlet log 4172,1 sm. Motortimer 8,6 timer.

Fredag 22 maj.
Overliggerdag i Cuxhaven pga vindretning. Afg lørdag morgen ud mod Norderney - Borkum med N-lige vinde så vi snart kan få luftet sejlende i lidt længere tid.
I dag kan vi bedre forstå, at der var så mange bemandede gæstebåde. Der bliver afholdt Nordsee Cup som omfatter kapsejllads - distancesejllads til Helgoland og for de, der ikke har fået nok videre til Edingburg, Scotland.
Så der fik vi afklaret at vi ikke går via Helgoland.
Vejret har i dag vist sig fra den bedre side og faktisk været den bedste dag i den 1. uge vi har været afsted.
Vi har benyttet dagen til at gense byen samt få indkøbt lidt proviant til et par dage. Vi jo går ind i pinsen.