tirsdag den 26. maj 2015

Cuxhaven til Leeuwarden

Lørdag 23 maj ( pinse lørdag )
Afgang kl. 0630 ved højvande Cuxhaven for at udnytte den medløbende strøm ud af Elben, som starter kl.0700. Vinden var som lovet drejet til N-NW med ca. 8-10 m/s. Det svarer til 4-5 bft. Der var overskyet, regn samt koldt, så det var med al det varme sejlertøj på. Nordsøen har ikke mere en ca. 10 gr. havtemperatur, så det køler vinden ned til det samme. Men efter vi kom ud til Scharhorn, hvor sejlrenden går mere mod W - SW, fik vi sejlene op. Fuld storsejl og halvt indrullet genua. Det var dejligt endelig at få luftet sejlene. Vi loggede gennemsnitlig 7 knob.
 
Tyske bugt
 
Tyske bugt
 
Ankomst til den tyske ostfrisiske ø Norderney kl. 1600.
Sejlet distance 66,7 nm. Log 4238,7 nm. Motortimer kørt 3,2 timer. Total 884,8 timer. Sejlet for sejl i 5 timer.
På Norderney var der pinsetræf for tyskere og hollændere, så vi gik på siden af en tysk Bavaria 46, da der var rigelig optaget alle steder. På grund af dårligere vejrudsigter valgte vi kun at blive der natten over. Lidt gåtur rundt i området. Øen er noget pænere end Borkum, som vi besøgte sidste år på vej hjem fra Holland.
PS: De batterier vi fik monteret i Rendsborg lever op til forventningerne og kan fint holde køleskabe, fryser, selvstyrer samt navigationsudstyr kørende. Så der er ingen tvivl om, at de var færdige. Bare ærgerligt at jeg ikke selv havde fokus på dem inden afgang. Så kunne jeg have fået endnu bedre batterier til den samme pris. Men det har man ud af at sætte landtilslutnings kablet til hver gang man er i havn. Så opdager man ikke at batterierne faktisk er færdige - selvom batteri indikatorerne viste grønt.
 
Søndag 24 maj ( 1 pinsedag )
Op og se pinsesolen danse ( overskyet og overhovedet ingen sol ). Afgang kl. 0500 da det passede med højvande og tidevandet på vej ud igen. Der var stadig lidt NW vind, så bølgerne skruer sig rimelig op når vi skulle ud over bankerne, men vi kom fint ud og kunne lægge kursen videre vest på forbi Borkum Reef og videre ind i Holland via Lauwersoog ( Robbengatsluis ) ank kl. 1300 og sluset direkte ind på Lauwersmeer, hvor vi kastede anker kl. 1330. Dejlig eftermiddag med afslapning og en lille morfar i cockpittet. Dejligt når man ligger for svaj har man altid læ i cockpittet.
 
Sejlet distance 56,0 nm. Log 4294,7 nm. Samlet motortimer 892,9 timer. Vinden gik i vest og faldt ned til 2-4 m/s, så det var motorsejllads hele vejen. Det var også varslet, men alternativet var mere vind fra vest og stampen gennem søerne næste dag.

 
 
Skift af gæsteflag fra Tysk til Hollandsk ved passage af Emsen.
 
Ankerplads i Lauwersmeer



 
 
Mandag 25 maj ( 2 pinsedag )
Ankeret op kl. 1000 og ind på " Staande Mastroute ". Den starter i Delfzijl i øst og slutter i Vlissingen i vest Holland. På den rute kan man sejle gennem Holland med sin mast på. Det siger sig selv, at det kræver mange bro åbninger samt en del passager af sluser, som styrer vandstandsniveauer i Holland.
Vi forsætter mod Dokkum med et frokoststop undervejs, da broerne har middags pause.
 

Frokost i cockpittet, mens vi venter.


 
 
Efter pausen sejlede vi videre ind til Dokkum, hvor vi påny blev bremset da der på grund af 2. pinsedag var ekstra ordinært lukket til kl. 1600, før broerne blev betjent. Det hang sammen med afvikling af trafik efter stort  motorløb ved Assen. Vi parkerede båden og så lidt af Dokkum igen, da vi også var der sidste år.
 
 
 

Dokkum
 
 

Dokkum
 
 
Møllen kørte og der var åbent hus. Imponerende at se det hele snurre. Og næsten ingen larm fra
alle disse trætandhjul samt udvekslinger.
 
Venter på at broen åbner kl. 1600
 
 
Vi fik genset den hyggelige by, mens vi ventede og kunne fortsætte sejlladsen  mod Leeuwarden, hvor vi ville finde et overnatningssted undervejs ved en af de mange rastesteder, hvor man kan ligge gratis. Dybden ved disse steder kan man ikke altid læse, men man må prøve sig frem.
 
 

Som man kan se her var der ikke vand nok. Så det var kun skipper der fik landlov. Plukkede dog en buket blomster til fruen, nu da jeg var i land.
 
 
Tirsdag 26 maj.
Afgang kl.0800 ( kunne stille og rolig bakke ud af mudderet ) og videre ned mod Leeuwarden og kom igennem ved første broåbning kl. 0900. Fortøjret i Prinsentuin voldgravene ( samme sted vi lå sidst ). Kan godt se at helligdagene er forbi og at de resterende sejlere alle er sølvfarvede i håret.
 
Samlet sejlet distance fra Lauwersmeer og hertil 26,7 nm. log 4321,4 nm. Motortimer i alt 898,5. Samlet sejlet tid 8,0 timer. Sejlede lidt for sejl på Lauwersmeer, ellers er det motorsejllads her på kanalerne.
 
Vejret forsætter med det ustadige, kolde og blæsende vejrtype, så vi fortsætter ned mod Amsterdam via kanalerne, indtil det sidste stykke ind via Ijsselmeer og Markermeer. Der vil vi kigge lidt mere på de indendørs aktiviteter i håb om, at der ikke er så mange turister, som da vi var her sidste sommer samt at vejret vil begynde at arte sig til det bedre.
 
Birgitte og Leo
S/Y Sealove
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar