lørdag den 6. juni 2015

Videre sydpå til Guernsey

Torsdag 4 juni
Afg kl. 0730 fra Amsterdam Marina ud via Nordzeecanal til Ijmuiden hvor vi sluses ud på Nordsøen.
Kl. 0930 var vi sluset ud på Nordsøen. Kort efter kunne vi sætte sejl og fortsætte for sejl ned mod Scheveningen hvor vi ankom kl. 1345.

Distance 36,t sm. Log 4438,6 sm. Motor timer 3,5 time. Samlet 909,4 timer. Samlet sejltid 6,15 time.

Så det var dejligt at komme ud og få sejlende sat igen, samt komme ud i klart saltvand. Dagen idag har været en rigtig sommerdag, med temperaturer pænt over de 20 gr. Samt sol hele dagen. Vinden let til jævn fra østlig retning.
Lånte cykler på havne kontoret og så lidt af byen samt gjorde lidt indkøb, da vi havde besluttet at komme noget sydpå de næste dage. Dejlig aften med aftensmad og kaffe i cockpittet. Første gang på denne tur.
På vej fra Ijmuiden ned mod Scheveningen ( Den Haag )

Fredag 5 juni. Grundlovsdag,helligdag samt fars dag.
Da det var helligdag samt fars dag, var det passende at stå tidlig op for at få noget ud af dagen. Stod op kl. 0430 for at gøre klar til sejllads kl 0530. Der passede det med at tidevandet ville vende et par timer senere, for at begynde at løbe syd over, så vi kunne udnytte denne fordel, så lang tid som muligt på vej mod Oostende Belgien.

Afgang Scheveningen kl. 0530 og straks efter afgang op med sejlene i den SØ vind med vindstyrke 6-10 m/s. Ned forbi indsejllingen til Rotterdam / Europort som er Europas største havne område.


Rotterdam / Europort ret forude
Når Maersk ikke ville sende en af deres triple E skibe, må i nøjes med en fra konkurrenten " Hamburg Sud "
Udnyttede den kraftige medstrøm som fik os op på 9,8 knob over grunden som det højeste. Da vi passerer Stenbanken som er østligste indsejling til Schelde floden som er vandvejen til Antwerpen. Der skiftede vi gæsteflag til det Belgiske. Vinden tog mere og mere af og der blev totalt havblik med rigtigt lummer luft som selvfølgelig endte med torden, blæsevejr samt regn, da vi var ved at ankomme Oostende kl. 1630.
Sejlet distance 79,6 sm. Log 4518,2 sm. Motor kørt 3,5 time. Samlet motor timer 912,9 timer. Samlet sejltid 11 timer.
Birgitte gemmer sig og skifter gæsteflag fra Hollandsk til Belgisk.
Lørdag 6 juni.
Afgang kl. 0830 i solskin og 8-10 m/s SW-W d.v.s.  vind direkte imod, men medstrøm. Motorsejllads til Dunkerque hvor vi ankom kl. 12.15.
Distance 23,5 sm. Log 4541,7 sm. Motortimer 916,7 timer i alt.
Fik en god plads og havde en hygge eftermiddag. Regnede faktisk med en ekstra dag i Dunkerque pga at vindretningen ville fortsætte i det SW hjørne.
Søndag 7 juni.
Vågnede til pragtfuldt solskinsvejr og kunne konstatere at vinden ikke var gået i SW, men kun W-NW. Afsted i en fart kl. 0850. Det passede stadig med tidevandet. Mistede kun en time medstrøm.
Så det gik fint dernedad for sejl og medstrøm forbi Calais. Kl. 1130 kunne vi se Dovers hvide klinter klart og tydeligt, så det måtte vi fejre med en " enkelt ". Videre ned forbi Cap Gris-Nez ( Den grå næse ) som passeredes tæt om bagbord. Stadig store bunkerinstallationer synlige fra Hitlers Atlanterhavsvold, samt skibvrag. Ankomst Boulogne-sur-Mer kl. 1450.





Cap Gris-Nez

Distance sejlet 36,8 sm. Udmålt til 43,4 sm. Det vil sige at vi har fået foræret 6,6 sm ( ca 1 times sejllads ) ved at udnytte den gode medstrøm med rundt ved Calais og Gris-Nez. Ind imellem løb medstrømmen 2-2,7 knob.
Log 4578,5 sm. Motortimer 2,6 time. Samlet motor 919,3 timer. Sejltid 6 timer.

Så lidt af byen ( det nåede vi ikke sidste gang vi var her ). Købte jordbær og kartofler på det lokale marked.
Kig mod fisker kajen ved højvande
Nu blev det lavvande. Ca 6 meters forskel.


Mandag 8 juni.
Vejrudsigt siger kraftig N-NØ vind der tiltager mere og mere som dagen går. Vi afgår Boulogne kl. 0800 med tidevand med og kun på genuaen da vi har vinden lige i rumpen og kan ikke sejle med begge sejl oppe. Vinden øger mere og mere og det gør bølgerne også. Vi må skifte halse for at holde kursen ned mod Dieppe og ruller genuaen lidt ind efter halse skift. Vores vindmåler stopper også med at virke, så vi ved ikke hvor meget vind der var, da vi ankom Dieppe, men nabo båden som også ankom sagde ca 16 m/s ved ankomst. Det siger sig selv at det giver store bølger der har bygget sig op helt oppe fra England af. Godt vi har været inde i Dieppe før og ved hvordan havnen ser ud. Det var et stor virvar af bølger ind mod havnen, bølger der slås tilbage fra havne molerne samt breakwaters. Vi kom ind og kunne fortøjre til flydebroerne som bevægede sig helt vildt op og ned pga tilbageslag af dønninger.

Vi var 4 både der gik mod Dieppe
Mod Dieppe fra Boulonge sur Mer
Ankomst Dieppe kl. 1600.
Distance 53,8 sm. Log 4632,3 sm. Motor timer 0,7 time ( dejligt ) Samlet timer 920,0. Sejlet 8 timer.
Vi fik brug for alle vores faste fortøjninger, som vi normalt bruger i Nyborg, når båden ligger i vandet om vinteren. De er monteret med gummikødben som fjedrer og dæmper bevægelserne. Dem var der rigtig brug for, de næste par dage, da vinden ikke ændrede sig væsentligt.
Godt vi havde taget vores vinter fortøjninger med.
Det kostede alligevel en af gummikødbenene livet.
Tirsdag 9 juni.
Rengøring af båd, indkøb, sight seeing samt holde på hat og briller når vi er i båden da den opfører sig som om vi er inde i en tørretumbler.
Onsdag 10 juni.
Stadig NØ vind ca 10-12 m/s og mega dønning ind i havnen. Vi hyggede os og så mere af Dieppe som er en hyggelig by med masser af intakte bygninger fra før krigen, som gør den til et hyggeligt gensyn,, da vi også  var her i 2014.Dog kun 1 dag.
Der bliver spist muslinger.
Torsdag 11 juni.
Vinden har lagt sig og dermed også dønninger ind i havnen. Vi sejler kl. 0845. Solen skinner og vejret har bedret sig så meget. Der er ikke så meget vind, men vi kan dog sejle med storsejlet oppe samt vores trysejl spilet ud til modsatte side.
Sejllads fra Dieppe mod Fe Camp med trysejl spilet ud modsat storsejl. Første gang det er afprøvet
da vi ikke havde spilerstage til det sejl før.
Ank Fe Camp kl. 1330.
Distance sejlet 27,8 sm. Distance målt 31,9 sm. Så god udnyttelse af medstrøm. Log 4660.0 sm. Motortime brugt 0,6 time. Samlet 920,6 timer. Samlet sejltid 4 timer og 45 minutter.
Vi nåede at komme ind og fortøjre båden inden det blæste op med god styrke og vi måtte hjælpe efterfølgende både ind på plads. Ligeledes begyndte det at regne kraftigt samt lyn og torden.
Fredag 12 juni.
Vi beslutter at tage ned forbi Le Havre og indtil Qustreham-Caen nede ved invasionskysten i Normandiet for at se lidt mere af dette område, samt passende sejllads da de igen havde lovet regn,torden samt kraftigt vind.
Afgang Fe Camp kl. 0745. Motorsejllads da der ingen vind var. Der trak op med flere mørke skyer og lige pludselig stod der der bare regn ned i stride strømme. Der er også rigtig lummer luft over os lige nu, så det er forventeligt med regn og tordenvejr.
Ankom  til ventekaj ved slusen indtil Qustreham- Caen kanalen. Den ville først starte indslusning kl. 17.00. Det trak voldsomt op til regn igen og selvfølgelig passede det med at det begyndte rigtig kraftigt med regn og blæst, da vi skulle begynde at sluse ind på Caen kanalen kl. 17.30. Det tog lang tid at sluse os op, men vi var fortøjret i Qustreham Marina lige efter slusen kl. 18.00, hvor vi fik en god plads ved Y-bom. Aftensmaden stod på pølser og god salat, da vi godt vidste at det ville blive sent inden vi var i havn.
Distance 44,0 sm. Log 4703,7 sm. Motor 8,0 timer. Motortimer 928,6 timer. Lang dags sejllads med ventetid ved slusen. Ialt 10 timer og et kvarter.




Afventer at sluse åbner, så vi kan komme ind på Caen Kanalen.
Lørdag 13 juni.
Cyklerne frem. Indkøb af diverse proviant, samt cyklede ud langs invasions strandene "Sword og Juno" som lå tættest vest for Qustreham, samt vi var inde på museum. Dejlig dag med sommervejr, men alligevel med en mærkelig fornemmelse med alt det der forgik på disse strande den 6 juni for 71 år siden. Operation " Overlord " var aktionen til det endelige opgør, med at få denne modbydelige krig afsluttet.

Sword Stranden samt overstyrmanden.


Mindesmærke på " Sword området " hvor bl.a franske soldater faldt.


Søndag 14 juni. 
Afgang fra Questeham Marina kl.0600 for at komme ind i sluse kl. 0615. Franskmændene var stået op og nedslusning foregik uden problemer og sluset ud kl. 0630. Lidt kedeligt vejr til at begynde med og ingen vind, men det klarede pænt op så der kom sol på. Det eneste der manglede var lidt vind så vi kunne have sejlet for sejl, men nej nej. Motorsejllads helt til Cherbourg hvor vi ankom kl. 1600

Distance 65,8 sm. Log 4769,5 sm- Motor timer total 938,6 timer. Samlet sejltid incl slusning 10 timer.
Vi har ligeledes været i Cherbourg sidste år, så vi slappede af og hyggede os. Engelsk bøf til aften uden ovn kartofler ( bruger for meget gas siger kaptajnen ).

Mandag 15 juni
Afgang Cherbourg kl. 0945 for at få det til at passe med tidevandet gennem "Alderney Race" som er et hjørne hvor tidevandet løber med op til 6 knob ( så det er ikke så godt at møde på det forkerte tidspunkt )
Så snart vi var ude af havnen i Cherbourg kom sejlene op og vi kunne sejle for sejl hele vejen til Guernsey incl medstrøm hele vejen. Godt gået sagde overstyrmanden om skippers beregninger. Det er nu heller ikke så svært nu hvor man få apps til alt, også tidevands beregninger.

Ankomst Sct Peters Port kl. 1600 ( kl. 1500 Guernsey tid ). Sejlede hen og fik tanket billig diesel. 170 liter for 115,5 pund ). Derefter til ventekaj for at afvente at vi kan komme ind i havnen, når passende vandstand er nået og dybgangen hen over muren i indsejlingen ( som holder en given vandstand i havnen når der er lavvande uden for ) er passende. Vi bliver dirigeret ind af en følgebåd fra havnen, som sørger for at placere bådende efter dybgang.

Distance sejlet 31,1 sm. Distance målt 45,1 sm. Så vi har fået 14 sm foræret, ved at vælge rette tidspunkt.Log 4800,6 sm.Motor brugt 0,6 timer. Total 939,2 timer. Sejltid 6 timer og 15 min.

Topfarten over grunden gennem Alderney race blev 12,8 knob. Så går det altså stærkt, selvom man ikke rigtig føler det.

Som tidlige nævnt holdt vores vindmåler op med at fungere under sejlladsen fra Boulonge til Dieppe.
I dag da vi mødte kraftige strømbølger i Alderny race drattede hele vindmåler installationen i toppen af masten i vandet lige ved siden af båden, så nu er vi sikker på at vi ikke har en vindmåler der fungere, før der monteres en ny transducer. Men godt vi ikke fik den i hovedet.
Vejret er fantastisk med sol og svage vinde. Rigtig sommervejr, men vi kan godt mærke at vandet er koldt endnu og køler luften.

Ville have tilføjet et par billeder fra Sct Peters Port, men det kære wifi bliver brugt af mange, så jeg kunne ikke downloade flere billeder. Det må i have tilgode. Vores videre færd er, at vi sejler til Triguier i Frankrig i morgen  onsdag den 17 juni og drager videre derfra ud forbi Ushant og Brest for at komme ned i Biscy bugten og muligvis nå at hilse på et par af sejlervennerne fra eskadre sejladsen sidste år, som lod deres både ligge der i vinter og hygger sig dernede nu.
Vil opdatere blog løbende, men ved ikke hvordan det er med wifi længere sydpå.

Med sejler hilsen
Birgitte og Leo
S/Y Sealove

 















Ingen kommentarer:

Send en kommentar