mandag den 1. juli 2013

Afg Nyborg 28 juni og turen til Lemvig

Hej alle

Vi kom afsted fredag den 28 juni kl. 1130 fra Nyborg. Der blæste en frisk til hård vind fra syslig retning så det N-på op gennem storebælt med ca 0,5 - 1,0 knobs medstrøm. Kun genua blev sat der der var meget grov sø.
Vi sejlede til Langør hvor vi lagde ankeret i bugten lige før lnagør havn. Vores nye indkøbte Delta anker holdt 1 gang og der blev kagt passende kæde ud da dr stadig blæste 10 m/s.
Afsted næste morgen Lørdag den 29 juni kl. 0500 op mod Grenå og videre. Der blev udsendt kulings varsel for Kattegats området senere på dagen. Vi passerede Grenå og besluttede at fortsætte rundt Fornæs samr Gerrild. Vi kunne gå ind i Bønnerup hvis det begyndte at trække op til blæsevejr. Vi fortsatte mod Hals Barre. 20 mil før Hals Barre holdt op med at regne og kulingen startede. Ned med storsejl og kun sejllads på en halv genua. Det gik også ok, men vinden øgede og skiftede  mere mod vest så vi ikke kunne holde højden mod Hals. Måtte passere sejlrenden ind mod  Limfjorden og et stykke op ad kysten før vi tog sejlet ind og tøffrdr for motor ind mod Hals. Det var en rigtigt røvtur som vi ikke ønsker igen foreløbig.
Vi kom ind gennem renden mod Hals og besluttede at fortsætte ind mod Aalborg, da det blæste ca 16-18 m/ s og der var godt fyldt op i Hals på sådan en lørdag. Vi kom under broerne kl. 2000 og kunne ligge til langskibs i Skudehavnen kort tid efter. Godt trætte og sejlet 105 sm.
Søndag 30 juni
Sov til kl. 0830 og fik dejlig morgen mad. Gik en tur og endte henne hos skibshandleren hvor vi besluttede at købe en stævnstige samt et par Dubarry støvler til Birgitte.
Derefter sejlede vi videre ud mod Løgstør. Vinden havde aftaget kraftigt og var nede på 6-8 m/s fra vest så det var for motor. Vi fortsatte ud gennem Løgstør rende og satte sejl syd om Livø og ankrede op over i Færker vig på Fur for natten. Dejlig ankervig.
Mandag 1 juli
Sov til kl. 0800 fik morgen mad og sejlede mod Lemvig. Ankomst kl. 1500 til Lemvig hvor vi så Pitouraq samr Marianne komme mod os ud af sejlrende med kurs mod Thyborøn. Det venter vi med til i morgen.
Lemvig er en dejlig by og vi benyttede tiden til indkøb, se byen samt få affersket båden for salt da den var totalt sat til efter turen i Kattegat samt Langerak.