lørdag den 13. juli 2013

Stavanger området mandag den 8 til torsdag den 12 juli

Mandag den 8 juli forlader vi Stavanger havn efter en god nats søvn for at begive os ind i Lysefjorden hvor vi ville bese " prædikestolen" nedefra samt vandfald der fosser ned af fjeldsiden. Dejligt solskins vejr samt 16-17 grader. Højere temperaturer skal man ikke regne med heroppe så tæt på atlanterhavet.
Efter at vi havde været inde i lysefjorden faldt vi en rigtigt idyllerisk ankerplads med læ for alle vinde.
Dejlig aften med sol i cockpittet og god mad.
I fødselsdags gave havde jeg fået en fiskestang og dertilo hørende grej. I 3 kast kom den første makrel ombord så det tegnede godt for hjælp til proviant beholdning ombord.
Tirsdag den 9 juli sejlede vi stille og roligt op mod en by der hedder Tau hvor vi ville tage bussen og bese " Prædikestolen" fra oven. Undervejs derover dørgede jeg 2 makreller mere så den stod på røget makrel til aften.
Onsdag den 10 juli tog vi bussen sammen med Thorkild og Karin fra båden Morniz op til " Prædikestolen" rasteplads. Derfra er der vandring på 3,6 km af stier med meget forskellig fremkommelighed og sværhedsgrad. Vandreturen er alle anstrengelser værd når man først står deroppe og kigger ned i Lysefjorden som befinder sig 604 meter under sig. Turen ned igen er af samme vej. Tilbage til Tau med bus og godt trætte i kadaveret.Så det var rart med en "morfar" i cockpittet bagefter. Havde besøg af Thorkild og Karin om aftenen til lidt hygge.
Torsdag 11 juli sejlede vi tilbage til Stavanger og fortøjrede i lystbådehavnen "Sølyst" hvor der var skaffet klubhus for at eskadren kunne havde fælles grillaften samt alle bådene havde flag over toppen.
Fredag 12 juli sejlede vi op mod Haugesund hvor vi fandt en anker plads ca 3 sm syd for Haugesund.

Der fangede jeg den største makrel indtil dato. Den kæmpede rigtigt godt ( troede faktisk at det var en laks ) men det var en makrel på 40 cm. Der blev tæt tåge henunder aften med vi lå godt af vejen for anden trafik.
Lørdag 13 juli. Tæt tåge så vi nøjedes med at sejle indtil Haugesund hvor andre af eskadren lå eller kom senere da det klarede op. Byvandring, inkøb, afslapning samt planlægning at næste step op mod Bergen.
Det var ellers meningen vi ville været sejlet ud til en lille ø-gruppe, men det blev aflyst pga tågen.

På vej ind i Lysefjorden. Dejlig farve på vandet selvom der er 400 meter dybt.

Prædikestolen 604 meter overhavets overflade.

Prædikestol samt vandfald

Oppe på prædikkestolen samt Lysefjorden 604 meter under os.

Idyllerisk ankerbugt samt 1 fangst på mit nye grej.

Sådan kan man også have bådplads med egen garage.

Besøg af besætningen fra " Morniz " i Tau efter klatreturen.