mandag den 29. juli 2013

Bergen-Flåm+ afslutning på eskadresejllads 2013

Haugesund mandag 29-07

Efter lang tid uden internet dækning er vi nu tilbage med sidste del af eskadre sejlladsen 2013.

Bergen 18-07: Skippermøde ang sidste strækning op i Sognefjorden og derefter guidet byvandring i Bergens gamle bydel som bl.a indbefatter Bryggen. Bryggen er handelsbydelen hvor hanseaterne havde fået bevilliget deres handelsboder. Bergen var faktisk en hansestad før i tiden. Ligeledes må vi erkende at Bergens viste sig fra sin sædvanlige siden med regnvejr alle dage vi lå der. Det siges at der regner 260 dage om året i dette område ( vi tog de 5 af dem ).
Afsejling fra Bergen 19-07 op mod Sognefjorden ind til Flåm 130 sm. Et par ankring overnatninger samt havneophold i Eivingsvig og Balestand hvor vi badede fra båden i det klareste fjordvand vi har set længe.
Ankomst Flåm tirsdag 23-07. hvor vi ankom som næstsidste båd. Vi fik ligeledes hejst flag over toppen og snakket en del med de andre eskadre både.
Onsdag 24-07 gik vi tur i området bl. andet op til en elv med det fineste vand vi har set og man kunne se ørrederne stå i læ bag stenene.
Kl. 1600 skulle vi på etappens højde punkt som var togturen Flåm- Myrdal. Den er noget af europas flotteste tur. Krydstogs skibe anløber hver dag Flåm for at deres passagerer kan få denne oplevelse med.
Afslutnings middag kl. 1900 med god stemning og dejlig mad. Afslutning på årets eskadre sejllads og der er nu individuel hjem rejse og man møder alligevel forskellige både på vej nedover mod Danmark igen.
 Sealove er kommet langs kaj med andre eskadre både på siden
Tyske købmænds tilholdssted i Bergen

Bryggen Bergen som bestemt er et besøg hver selv i regnvejr.

Sejllads op mod Sognefjorden
Eivingsvig op mod Flåm
Herligt med alle kludene oppe og frisk sejllads i Sognesjøen
Sognefjorden med sne på toppene endnu
Bale strand med sne i baggrunden. Højsommer samt badning i dejligt vand ( lidt koldt )
  Afstikker med i Nærøfjorden som er meget smal og fjellene rejser over 1000 meter på hver side
Afslutnings havn Flåm i bunden af Aurlandsfjorden
 Det kan man kalde klart vand

Billeder fra topturen Flåm til Myrdal. Strækning 20 km med højde forskel på 860 meter

Afslutning eskadresejllads 2013 samt krydstogt skibe i Flåm.